Skolens historie

I Sennels har der været skole siden 1727, da herremanden på Ullerupgård byggede et skolehus lige nord for kirken.
Her skulle der være skole for alle sognets børn, men i 1831 blev der bygget en såkaldt bi-skole i Hov, så Hov-børnene slap for den lange tur til Sennels.

Skolehuset i Sennels blev senere udvidet og ombygget, til sidst omfattede det 2 klasseværelser og 2 lærerlejligheder og kunne rumme en 4-klasses skole. Gymnastiktimerne foregik i det fri eller i forsamlingshuset ”Thomasminde",  som i 1910 blev bygget lidt nordøst for skolen.

I Hov skole var der en enelærer, i Sennels skole en førstelærer og en andenlærer.
Sådan var skolevæsenet indrettet indtil 1950’erne, da blev det moderne med centralskoler.
I Sennels blev der bygget en ny skole nord i byen, og i 1955 blev de to gamle skoler nedlagt. Nu skulle alle sognets børn gå i den nye skole med dens 7 klasser og flere lærere.

Ved kommunesammenlægningen i 1970 blev Sennels skolekommission nedlagt, herefter blev skolen administreret under Thisted kommunes kulturelle forvaltning.
I løbet af 1970’erne og –80’erne blev der bygget 200 nye boliger rundt om i den gamle Sennels by; indbyggertallet i sognet voksede fra omkring 900 til 1300, og børnetallet gik selvfølgelig også frem.
Ind imellem blev det nødvendigt at oprette mere end 7 klasser, og førstelæreren blev nu skoleinspektør. Skolens bygninger blev løbende udvidet, senest ved en stor tilbygning i 1981; senere i 1987 blev Nordthy hallen opført i forbindelse med skolen.

I 1978 blev der oprettet en børnehaveklasse, og i 1979 begyndte den pasningsordning, som siden har udviklet sig til Sennels Børnehave, Musvitten og Blåmejsen og fritidsordningen Grotten.

Da Sennels Centralskole begyndte i 1955, var skolelederen førstelærer A. S. Madsen, som var ansat ved Sennels skole fra 1923, til han tog sin afsked i 1961. Efterfølgende var førstelærer Halvor Christensen, som søgte anden stilling i 1969. Han blev afløst af Jørgen Jørgensen, der i 1995 blev afløst af  skoleinspektør Kaj Larsen. I december 2011 tiltrådte Peter Frandsen som skoleleder og efter hans fra flytning fra Thy, blev Lena Skovborg ansat i maj 2018. Hun valgte i maj 2022 at søge nye udfordringer på en overbygningsskole i Nordjylland.
1. juni 2022 tiltrådte John Linde som skoleleder.
John har gennem 17 år være lærer på Sennels Skole indtil han blev ansat som afdelings leder på Tingstrup Skole i december 2017 og er nu kommet "hjem" igen.