Skoleudvikling
Skolen har som udviklingsområde i dette skoleår valgt en indsats rettet mod at højne elevernes motivation for læring. Skolen bibeholder sidste års indsats ”Girafsprog” og supplere den med målrettede tiltag mod motivation for læring.
Skoleforsker Louise Klinge beskriver tre psykologiske behov som er afgørende for elevers trivsel og læring. Det drejer sig om behovene for at opleve selvbestemmelse, kompetence og samhørighed. Det vil sige, at for at trives og være motiveret for de aktiviteter børnene indgår i, har de brug for at opleve, at de selv kan påvirke fx hvad, hvor og hvordan, der arbejdes med det, de skal lære. Eleverne har desuden brug for at opleve faglig progression, og erfare at de magter, de opgaver de møder. De skal være en del af et positivt fællesskab med klassekammerater og på skolen generelt.
Tiltag rettet mod at højne elevernes motivation for læring:
- Arbejde med fokuspunkter
- Elevinddragelse i valget af fokuspunkter gennem bl.a. formelle elevsamtaler.
- Synliggørelse af fokuspunkterne for eleverne.
- Tid og rum for elever til at arbejde med de valgte fokuspunkter.
- Metodevalg med plads til indflydelse
- Bl.a. brug af ugeskemarevolutionen
- Aktivt elevråd
- Fælles indsats og opmærksomhed på girafsprog
- Alternative dage på tværs af klasserne.
- Forældrene bliver inviteret på besøg.
- Trivselsdag, aktivitetsdag, motionsdag og juleklippedag
- 3 emneuger
- Morgensang hver dag med elevpræsentationer og forældreinddragelse.
- Læse- og svømmevenner
Skolens elevråd, bestyrelse og personale følger løbende effekten af indsatsen gennem observationer og undersøgelser. Vi har som ambition at den faglige og generelle trivsel i elevernes nationale trivselsundersøgelse rammer 4.0.